Sociální sítě zná už každé dítě

Sociální sítě vznikly původně k tomu, abychom se pobavili, komunikovali s přáteli, sdíleli zážitky, myšlenky a fotografie a videa. Díky rychlému nárůstu uživatelů se sociální sítě stávají pro firmy důležitým marketingovým nástrojem.

Hodíme to na sítě, ono se to prodá. Něco na tom bude. Internet v České republice používá 7 milionů lidí a z toho na sociálních sítích jich je nějakých 5,3 milionů. A to už je kupní síla. 

Každá síť má své kouzlo

Do svaté trojice nejpoužívanějších sociálních sítí u nás patří Facebook, Instagram a LinkedIn. Musíme ale počítat i s ostatními jako je YouTube, Twitter, Pinterest nebo TicToc. Každá ze sítí má svá specifika a v tom je jejich kouzlo.

Sociální sítě můžeme rozdělit do několika kategorií:

  • profilově založené – Facebook, LinkedIn,
  • obsahově založené – YouTube, Instagram, Snapchat, Pinterest,
  • mikro – blogovací – Twitter,
  • komunikační služby – Facebook Messenger, WhatsApp, Viber.

Facebook

Jen těžko by se na světě našel někdo, kdo neví co je Facebook. Ani Mark Zuckerberg v roce 2004 netušil, jakým fenoménem se jeho síť stane. Původně ji naprogramoval se svým spolužákem Edduardem Severinem pro studenty Harvardské univerzity, postupně připojovaly další univerzity ve Státech a později i v zahraničí. První českou univerzitou, která se k Facebooku připojila, byla Masarykova univerzita v Brně. A od roku 2006 se mohl na Facebook přihlásit kdokoliv starší 13 let. Dnes je nejpoužívanější sociální sítí, kterou měsíčně využívá přes 2 mld lidí na světě. 

Lidé sdílí fotografie, pocity a zážitky. Jak vtipně říká kniha Jak na sítě: “Facebook je taková hospoda, nedělejte zde nic, co byste nedělali v reálném životě.”

Instagram

Instagram roste, byl založen v roce 2011 a jeho obliba stále sílí. Hlavní roli tady hrají hlavně fotografie a tzv. Instastories, příběhy které jsou dostupné 24 hodin. Stále oblíbenější marketingový nástroj. Říká se tomu ephemeral content, tzv.dočasný obsah, dokáže vzbudit zájem uživatelů, kteří si na přísun příběhů rychle zvykají. Na Instagramu, více než na jiných sítích, roste význam influencerů, tedy lidí nejen z řad celebrit, kteří ovlivňují významné množství uživatelů. Velkým trendem je influencer marketing, kdy influencer osloví relevantní cílovou skupinu firmy.

LinkedIn

Svatou trojici nejoblíbenějších a nejvyužívanějších sítí u nás uzavírá LinkedIn. Je to profesní síť, kde uživatelé sdílí svůj profil podobný životopisu. Takový Facebook profesionálů, kde lidé a firmy sdílí pracovní zájmy. Byl založen v roce 2002 a hojně se využívá k hledání nových zaměstnanců a profesionálů. Firmy zde komunikují hlavně na bázi B2B (business to business), ale začínají experimentovat i s B2C (Business-to-consumer) komunikací. Komunita 1,5 milionů uživatelů má vysoký organický dosah a přináší také stále více nových reklamních možností k oslovení cílových skupin.

YouTube

YouTube je třetím nejnavštěvovanějším webem na světě. Byl založen v roce 2005 a jeho obsahu dominuje video. Video je králem obsahu a stále více firem ke své propagaci video využívá. Do popředí se dostává rozšířená nebo také augmentovaná realita. Jde o to, že pohled na reálný svět je doplněný o digitální informace. Zjednodušeně na YouTube už si můžeme díky rozšířené realitě vyzkoušet, jak nám například sedí různé odstíny rtěnky nebo jak bychom vypadali v nových brýlích. V marketingu velký potenciál, který se v příštích letech bude stále více rozšiřovat.

Twitter

Zkuste napsat smysluplnou myšlenku ve 140 znacích, tolik bylo původně tweetům přiděleno znaků. V roce 2017 se počet znaků zdvojnásobil. Na Twitteru se většinou objevují nové informace jako první. Využívá je mnoho médií a známých osobností ke sdílení informací v reálném čase.

 

Samozřejmě existují i další sociální sítě, těm se budeme věnovat v některém z našich dalších článků. Každopádně sociální sítě jsou a budou prostorem pro marketingovou komunikaci a proto má rozhodně smysl se na nich ukázat.