Najít svoje USP je základ úspěchu

Najít unikátní vlastnost svého produktu nebo služby bývá oříšek. Marketing tomu říká USPUnique Selling Proposition, v češtině jedinečný prodejní argument. Říct prostě, že jsme nejlepší, nestačí. Pokud chceme prorazit, musíme si se svým USP pohrát. A pokud ho najdeme, tak máme na půl vyhráno. V zásadě bychom měli najít odpověď na otázku našeho zákazníka: Proč bych si měl vybrat zrovna váš produkt nebo vaši službu?

USP krok za krokem

Musíme mít definovanou naší cílovou skupinu, abychom věděli, kdo je náš zákazník. Když si vymezíme své zákazníky a vytvoříme si tzv. persony, lépe pochopíme motivaci proč si objednají naši službu a budou chtít koupit náš produkt.

Firemní brainstorming

Udělejte firemní brainstorming a napište, co si myslíte, že je na vašem produktu/službě unikátní. Zapojte všechny smysly a pište klidně i nesmysly. Popusťte uzdu své fantazii a neomezujte se. Jedním z největších marketingových omylů je domněnka, že zákazníci nakupují produkty a služby. Ale zákazníci kupují pocit. Pocit, který jim váš produkt přinese. Pocit výjimečnosti!

Vyhněte se fádním frázím, jako jsou: jsme nejlepší, nejlevnější, nejspolehlivější. Vysvětlete konkrétně, v čem jste nejlepší, nejspolehlivější … Vytěžte své obchodní zástupce, kteří jsou se zákazníky v první linii.

Vytěžte své zákazníky

Pracujte se zákazníky. Získejte zpětnou vazbu, zeptejte se, proč vaše produkty kupují a služby využívají, co na nich oceňují. Příležitostí je mnoho, od rozhovorů se zákazníky přímo na prodejně až po průzkumy v online světě. Správné USP se totiž netočí kolem vás, ale kolem zákazníka. Musí stát na tom, co zajímá zákazníka.

Mrkněte na konkurenci

Porovnejte se s konkurencí a zjistěte, jaká USP má. Projděte konkurenční weby, Facebook a další sociální sítě. Najděte to, co máte vy, ale konkurence nenabízí. Ale všimněte si i toho, co konkurence nekomunikuje, může to být vaše výhoda. Zkuste přetavit i nevýhody ve výhody. 

Jdeme do finále

Tak a teď tyto tři seznamy porovnejte, vyškrtejte nesmysly, buďte kritičtí, přímočařípravdomluvní. Lež se v dnešním online světě nevyplatí. Během vteřiny může nepravdivá informace položit celý váš byznys. 

Teď už jen vybrat 3 – 5 nejsilnější výhody a vypilovat finální verze. Voila! Máte svoje USP! 

Jako upřímně nebude to hned, zabere vám to možná pár dnů nebo týdnů, ale vytvořením USP si vybudujete konkurenční výhodu, která přinese vyšší tržby. 

Budiž nám všem útěchou, že nejslavnější reklamní titulek “V 60 mílích za hodinu je ten nejhlasitější hluk, co nový Rolls-Royce vydává, tikot elektrických hodin.” vymýšlel Ogilvy tři týdny a přepisoval ho více než stokrát. Ale vystihl v něm benefity a jedinečnost Roll-Royce.  A ještě jedna Ogilvyho pravdivá rada na závěr: „Spotřebitel není blbec, je to vaše manželka.“