PPC reklama, když platíme za klik.

Všude samé PPC. Co to vlastně je? Mnoho lidí si mylně myslí, že je to druh reklamy, ale není tomu tak. Zkratka PPC znamená pay-per-click, plať za klik, je to platební model za reklamu. Jednoduše inzerent platí pouze za to, když jeho reklamu někdo proklikne a tím se dostane na jeho web. Platíš až na tvojí reklamu někdo klikne.

V současné době nejznámější systémy PPC jsou Google Ads (dříve Google AdWords) a od Seznamu Sklik. Každý má své výhody i nevýhody, nastavení inzerce je celkem intuitivní a velmi podobné. Zvládne ho téměř každý, ale pokud si nechcete platit profíka, tak studiem strávíme nějaký ten čas.

Pokud se chceme zobrazovat v Googlu nebo na Seznamu na předních pozicích, můžeme toho docílit buď tím, že máme skvělý obsah nebo si koupíme reklamu

Jak funguje PPC?

Představme si tržiště. Založíme si účet, buď na Google Ads nebo v Skliku, nastavíme si inzerci a spustíme kampaň. Důležité je nastavit relevantní klíčová slova pro naše produkty a služby. V systému nabídneme cenu za klik. Zvolíme si, kdykde se chceme zobrazovat a za kolik.

Pak už je to alchymie algoritmů. Uživatel zadá svůj dotaz, to co hledá, a systém začne hledat mezi všemi inzerenty, kteří mají zájem zobrazovat reklamu na daný dotaz. V pozadí probíha tzv. aukce. Systémy velmi rychle vyhodnotí skóre kvality inzerce a cenu za proklik. Aby se reklama zobrazila musíme vyhrát tuto bleskovou aukci. Body dostáváme jak za nabídnutou cenu za proklik, tak za relevantnost naší inzerce. To znamená, že i když máme nízkou cenu za proklik, ale relevantní obsah, můžeme aukci vyhrát.

A pak už je to na uživateli, zda na naší reklamu klikne nebo ne. Pokud ano, pak za reklamu platíme.

Jak na kampaň

PPC reklama přináší mnoho výhod. Sklik od Seznamu je jednodušší, má méně funkcí než Google Ads, nicméně má velmi dobré pokrytí českých webů. Nastavení reklamy je docela intuitivní. Stejně jako Google Ads nabízí plánovač klíčových slov, návrh rozpočtů. Nevýhodou je, že geografické cílení je na kraje a okresy, nikolov na města. Oproti tomu je systém Google Ads robustnější a propracovanější. Cílení je i na menší lokace, například na konkrétní město. Díky Google Ads inzerujeme celosvětově, na tento systém jsou napojeny weby, které Google zpravuje.

Ať už si vybereme Sklik nebo Google Ads, nastavení reklamy je rychlé a dostupné všem. Je jedno, zda jsme malá firmička nebo velký korporát. Systémy jsou flexibilní a máme k nim přístup ve dne v noci. Reklamu můžeme upravovat kdykoli a změna se projeví během několika minut. Výsledky kampaní jsou měřitelné a vidíme je hned, proto víme kolik už jsme za reklamu utratili, kolik lidí přišlo k nám na web. Ihned můžeme upravovat cenu se kterou jdeme do aukce a přitom si kontrolovat reklamní rozpočet. A hlavně! Reklama je cílená. Ukáže se zákazníkovi v okamžik, kdy daný výrobek hledá, kdy ho potřebuje, tedy v čas kdy se pro něj rozhoduje.

Můžeme plánovat kampaně:

  • vyhledávací – cílíme pomocí klíčových slov a zobrazí se textová reklama,
  • obsahové – zaměřujeme pomocí slov, zájmů, témat nebo remarketingu a ukáže se banner nebo kombinovaná reklama,
  • produktové – pracujeme s tzv. XML feedem a ukáže se konkrétní produkt s cenou,
  • video – směřujeme na video obsah.

PPC kampaně se hodí se pro každého, kdo má web a chce na něj přivést zákazníky. Obecně ale platí, pokud máme špatný web nebo obchodní model, ani PPC reklama nás nespasí. Naopak jen utratíme peníze.