Barvy, barvy, barvičky! Každá barva je nositelem řady neverbálních sdělení, říká se tomu psychologie barev. Barvy, které nás obklopují, významným způsobem ovlivňují naše pocity, náladu, energii i naše jednání. To, jaké barvy budou na našich tiskovinách, řeší především grafik.
Jak se barvy míchají, jak neudělat chybu při zadání tiskárně? Opět několik základních pravidel, které je nutné při tiskové specifikaci dodržovat. Zásadním sdělením je, že pokud to jde, tiskneme v barvách CMYK. CMYK jsou počáteční písmena anglických názvů barev (Cyan – azurová, Magenta – purpurová, Yellow – žlutá a doplňková čtvrtá barva černá Key), ze kterých se míchají ostatní barvičky a odstíny. Zní to trochu jako sci-fi, ale prostě je to možné.
RGB je barevný prostor složený ze tří barevných kanálů:
Barva vzniká vyzařováním jednotlivých složek a jejich mícháním. Funguje to na základě tzv. aditivního míchání barev, kdy se barvy sčítají. Když se například smíchají všechny tři barvy, vznikne bílá. Kombinací dvou základních barev vzniká barva sekundární.
Zobrazování RGB barev je určené pro elektronická zařízení jako jsou počítače, telefony, televize nebo skenery. Tiskárně nikdy neposíláme tisková data v RGB, protože by se nám barvy nevytiskly. V případě, že takové podklady pošleme, slušná tiskárna nám je vrátí s tím, abychom je převedli do barev CMYK. S tím nám pomohou grafické programy, což je doména právě grafiků. RGB, narozdíl od CMYK, dokáže vytvořit až 16,7 milionů různých odstínů barev. Grafik to ví, a proto by měl návrhy tiskovin dělat rovnou ve CMYK barvách, abychom viděli reálné barvy, které budou třeba na výsledném plakátu.
Když to jde, tiskněte CMYKem
Barvy CMYK jsou určené k tisku, míchají se 3 základní barvy:
Trochu guláš, že? Pro mě také, ale když se povzneseme nad složité názvosloví, tak princip je celkem jednoduchý. Barvy se v různém poměru míchají, jako ten guláš, a vznikají různé odstíny jednotlivých barev. Každá barva se vytiskne jemnými body, a protože jsou tištěny přes sebe naše oko si je smíchá vizuálně dohromady a vytvoří všechny barvy originálu.
Složením tří základních barev vznikne černá, ale v praxi vznikne spíše velmi tmavě šedá či světle černá. Doplňková barva Key se používá proto, aby se černá nemíchala ze všech tří barev a tím jsme jimi neplýtvali. Snižují se tím i náklady na tisk. Černý inkoust je rovněž praktický pro černobílý tisk běžných dokumentů. A není černá jako černá.
Výhodou tisku barvami CMYK je technologická variabilita. Tiskoviny se dají tisknout různými technologiemi, kdy každá má své klady i zápory, proto se jim věnuje další článek. V praxi asi využíváme především ofsetový, digitální, možná velkoformátový tisk (například billboardy).
Tisk CMYKem je ekonomicky výhodnější varianta, oproti tisku přímými barvami pantone, a je to i rychlejší cesta.
Barvy CMYK mají omezenou škálu barevnosti, jednoduše jimi nenamícháme všechno. Abychom si byli jistí, jak výsledný tisk bude vypadat a zda si vystačíme s barvami CMYK, je dobré si u tiskárny nechat vyrobit certifikovaný nátisk. Ve finálním rozpočtu nás to bude stát jen o pár stovek víc, ale hned na začátku si ověříme, jestli nám barvy vyhovují tak, jak jsou.
Když nestačí CMYK, jsou tu barvy pantone
Když to nejde jinak a nestačí nám CMYK barvy, jsou tu ještě pantone, tzv. přímé barvy. Přímé barvy proto, že jsou to odstíny barev, které prostě CMYK nenamíchá. Vzorník Pantone byl celosvětově zaveden v roce 1963 a je uznávaným a nejvíce rozšířeným barevným standardem.
Některé firmy mají ve své firemní identitě takové odstíny, které jinak vytvořit nejdou a tak se prostě pantone použít musí. Opodstatněné je to u zlaté, stříbrné a metalických odstínů, ty nevytiskneme nijak jinak.
Jedná se o variantu výrazně dražší, časově náročnější a komplikovanější.
Představte si, že tiskárna má čtyři věže na barvu, kde jsou nalité CMYK barvy, pokud budete tisknout přímou barvou, tak tiskárna musí jednu věž vylít, vymýt a dát tam pantone a po tisku to dát zase do pořádku. Tiskovina projde tiskárnou dvakrát, prvně na barvy CMYK a poté na speciální barvu. Některé tiskárny mají na strojích sice více věží na barvu, ale opět se jedná o časově náročnější a pracnější variantu, protože pantone se musí opět vylévat. A to vše zabere nějaký čas. A čas jsou peníze a ty nám tiskárna účtuje. Z logiky věci také vyplývá, že zde není možný certifikovaný nátisk. A nakonec ještě přímými barvami lze tisknout pouze na ofsetu, nikoli na digitálu.
Suma sumárum, tisk ve CMYK se prostě vyplatí jak časově, tak finančně!