Znáte plnotučnou hořčici? A víte, že existuje i plnotučná černá? Není totiž černá jako černá, některá je prostě černější. Černá barva je často vnímána jako barva s negativním významem, původ je nejspíš ve vnímání noci a tmy jako něčeho nebezpečného.
V článku “Je to asi cvikem, my tiskneme CMYKem” jsme vám už říkali, že, na tisk většiny tiskovin se používá barevný model CMYK (Cyan – azurová, Magenta – purpurová, Yellow – žlutá a doplňková čtvrtá barva černá Key, případně black), ze kterého lze černou vytvořit několika způsoby.
Původně vznikala černá v tomto modelu smícháním tří základních barev – azurové, purpurové a žluté – v konkrétním poměru. Jenže tento postup se ukázal jako nedostatečný a nekvalitní, vytvoří se totiž špinavě tmavá barva, nejčastěji s tmavě šedým nádechem. Nutno ještě podotknout, že tato černá se je dost drahé řešení, protože vlastně plýtváme všechny barvy.
Když se ale k základním třem barvám přidá doplňkový specializovaný černý pigment, dosáhne se tzv. soutiskové černé, a to je právě ta plnotučná černá.
Černou lze ve CMYKu namíchat několika způsoby a vznikají pak různé černé:
Teoretická černá, tedy kombinace azurové, purpurové a žluté barvy často prosakuje skrz papír, pomaleji schne a rozpíjí se, což je nepraktické.
Použití pouze černého inkoustu, tedy procesní černé, je na běžný tisk praktické a cenově dostupné, protože se zbytečně neplýtvá ostatními barvami. Nevýhodu je, že tato černá hůře kryje a tomu se říká nižší kryvost.
Plnotučná černá má vyšší kryvost, než procesní čerň. Doporučené složení a poměr barev v černočerné soutiskové černé je C 75 / M 68 / Y 67 / K 90.
Vidíte to, jedna černá a tolik způsobů míchání. Štěstí je, že barvu řeší grafik. A toho bychom si měli hýčkat. Jak si ho vybrat najdete v našem článku.
A pokud chcete vědět víc, čtěte náš blog pravidelně! Chcete dostávat nejnovější informace rovnou do mailu? Přihlašte se k našemu newsletteru!