Proč mít svého grafika, aneb vložené peníze se nám vrátí

Odolejte pokušení, že plakáty vám navrhne starší syn, protože přece furt u toho počítače dřepí. Nenechte se zlákat představou že ilustrace vaší brožury udělá mladá neteř, která přece krásně kreslí? Všechno pak upraví soused Pepa, ten má ten Photoshop a vy to nějak zkoulíte v Canvě, protože je to přece jednoduché. Probuďte se! Tenhle postup vám může přerůst přes hlavu a nakonec vám neušetří ani korunu, ba naopak můžete utratit víc než za grafika.

Najměte si profíka

Tak jako nám auto opraví automechanik, zuby vyvrtá zubař a vlasy ostříhá kadeřnice, tak grafiku tiskovin přenechme profíkovi.

Když si najdeme toho správného grafika, může to být spolupráce na celý život. Nikdy se nebojte zkusit několik grafiků. Toho správného poznáme podle toho, že si navzájem sedneme. Kde je ale hledat? Grafika můžeme najít třeba tak, že:

  • si necháme někoho doporučit,
  • zapátráme na Googlu,
  • vyzkoušíme freelencery, jejich nabídky jsou například na www.navolnenoze.cz
  • prohlédneme si profesní organizace jako je Unie grafického designu.

Je to jako u každé jiné profese, s grafikem bychom měli být na stejné vlně. Měli bychom mít stejný pohled a směr. Vždy je dobré seznámit se s dosavadní prací grafika, abychom věděli, že nám vyhovuje a měli představu o jeho stylu. Určitě je dobré i osobní setkání, tak poznáme, zda si sedíme i lidsky. Pokud vypisujeme výběrové řízení, počítejme se skicovným. Grafik na našem zadání stráví nějaký čas a předává nám své know-how, takže je to fér.

Co pro nás grafik udělá a co už ne

Grafik má na starosti grafický designtechnickou stránku naší tiskoviny. Nevymýšlí obsah a text. Text nám vymyslí copywriter, obsah a zacílení určí markeťák, anebo prostě my jako zadavatelé. Na nás jsou rozhodnutí o:

  • obsahu,
  • textech,
  • obrázcích,
  • tom, co je důležité zvýraznit, tzv. vypíchnout.

Texty předáváme pokud možno ve finální podobě. Pokud budeme stále měnit texty, stojí to grafika čas a nás peníze. Obrázky musí být v dostatečném rozlišení a logo v křivkách. Čím méně toho dodáme, tím více času na tom zase grafik stráví.

Grafikovi vždy musíme srozumitelně a jednoznačně říct k čemu bude tiskovina sloužit, na koho cílíjakou informaci má předat. Velice mu pomůže, když mu poskytneme i předchozí materiály, tiskoviny, které jsme už tiskli. Grafik tak ví, na co má navázat. Předáme naší představu tiskoviny – typ, formát, náklad. Konkrétně třeba takto: “Potřebuji plakáty A3 k premiéře našeho divadelního představení. Ty by měly navázat na vizuál našeho divadla, kdy používáme výrazné portréty našich herců. Náklad bude 1000 ks. Stejné by měly být i letáky a programy představení. V budoucnu budeme chtít navázat i s ročenkou.”

Na základě podrobné specifikace nám grafik dokáže určit cenu a termín dodání. Někteří grafici si účtují hodinovku, jiní navrhnou paušál za celý projekt. Cena nikdy není na korunu přesně, mohou nastat vícepráce, korektury a tak dále, ale hrubou představu o ceně zkušený grafik umí předat. Vyžadujte, aby vás o práci nad rámec zakázky vždy informovat. 

Nechte grafika pracovat, vždy si pohlídejte to, aby tiskovina působila jak chcete aby působila a komunikovala to, co má komunikovat. Technické a grafické parametry a design nechme na grafikovi, ten své práci rozumí, tak jako my rozumíme té své.