Jak si vybrat tiskárnu pro naše tiskoviny

Někdy je to běh na dlouhou trať, vybrat správnou tiskárnu, se kterou budeme spolupracovat na našich tiskovinách. Jak se vyznat v nabídce a kde tiskárnu vybírat může být pěkně tvrdý oříšek.

Jak tiskárnu hledat?

Je to ale jako se vším. Nejlépe funguje doporučení. Zeptat se kolegů, svého grafika, jaké mají zkušenosti, s kým jsou spokojeni. 

Když ale nikoho takového nemáme, je tu naštěstí strýček Google. Vyhledat tiskárnu na internetu není žádný problém. Google vám po zadání slova tiskárna vyplivne asi 24 milionu odkazů, klíčové slovo tisk je ještě výživnější, je jich 68 milionů. Jak se v tom vyznat? Více specifikovat, to co chceme tisknout

webové stránky tiskárny napoví, pokud není stránka aktualizovaná, o tiskárně to něco vypovídá. Buď to, že tiskárna nesleduje trendy a nemá čas na aktualizace nebo své klienty na internetu vlastně ani nehledá.

Dalším způsobem výběru tiskárny mohou být i poptávkové portály. Zdarma zadáte poptávku a sejde se vám klidně několik desítek nabídek. Upřímně tyto poptávkové formuláře už nefungují tak jako dříve. Dobré tiskárny si dobře uvědomují, že tady soutěží s mnoha konkurenty a rozhoduje hlavně cena.

Na co se při výběru tiskárny zaměřit? 

Poptávku pošlete vždy do tří až pěti tiskáren. Více nabídek vás časově vyčerpá. Zadejte jednoduchou poptávku. Musíme si uvědomit, že na druhé straně je člověk, který nám ji zpracovává a tráví na výpočtech dost času. 

Takže, jednoduše poptejte například takto: Potřebujeme vytisknout ofsetem barevné plakáty ve formátu A5 a v nákladu 2 000 ks na křídový papír 150 g/m2. Pošlete nám prosím cenovou kalkulaci.

Pokud tiskneme pravidelně, je dobré si dělat referenční kalkulace alespoň jednou ročně. Výkyvy v cenách mohou být různorodé.

Až se nám nabídky sejdou, možná budeme překvapeni, jaké jsou v cenách rozdíly. Pokud u tiskárny vyjde nejlevněji tisk 2000 ks je na 99 % pravděpodobné, že i tisk více kusů u ní bude nejlevnější.

Dejme i na první dojem, pokud nám tiskárna pošle nabídku do méně než 24 hodin, vypovídá to o ní, že komunikuje rychle a to je pro nás výrazné plus. Tisk totiž potřebujeme většinou rychle.

Důležitým parametrem při výběru tiskárny ale nejsou webové stránky, ale hlavně technologické vybavení, které tiskárna má. Tady je nutné si uvědomit a už na začátku si specifikovat, jakou technologií chceme tisknout. Bude to ofsetový, digitální, velkoformátový nebo nějaký speciální tisk? Pokud si nejste jistí, přečtěte si článek Vytiskneme to ofsetem nebo digitálem?. U různých tiskovin se vyplatí různé technologie, a to nás zřejmě donutí spolupracovat s více tiskárnami. Protože jedna může skvěle tisknout billboardy, ale už nezvládne vizitky na speciálním papíru.

U ofsetového tisku je důležitá i informace, kolik tiskových věží má tiskárna. Pokud totiž netiskneme jen CMYKem, ale používáme i pantone barvy nebo lak, levněji nás vyjde tisk u tiskárny, která má stroje s více než čtyřmi věžemi. 

Kooperuje tiskárna i s jinými dodavateli? To je otázka. Pokud chceme nějakou specialitu, je možné, že ji námi vybraná tiskárna technologicky nezvládá a zadává ji jinde. Tady je nutné počítat s časovou rezervou, anebo si prostě vybrat tiskárnu, která zvládne vše.

Nebojme se tiskáren z malých měst

Možná si řeknete, že se vyplatí tisknout ve velkém městě, že to bude rychlejší. Je tu ale velké ALE! Do ceny naší tiskoviny se promítá mnoho faktorů. V tiskárně v Praze to bude vysoká cena pronájmu prostor, vyšší platy zaměstnanců v hlavním městě a další náklady. 

V ceně se také projeví, to jak staré má tiskárna stroje. Pokud má nejnovější a nejmodernější stroje, pravděpodobně je splácí a to se samozřejmě také odráží v celkové ceně našich tiskovin.

Není nutné se bát tisknout v malém okresním městě. Tiskárny na malých městech si uvědomují, že do ceny musí započítat i cenu za rozvoz, ale většinou je cena i s dovozem nižší než ve velkých městech, právě kvůli ostatním nižším nákladům tiskárny. Mnoho tiskáren na malém městě pravidelně rozváží do větších měst nebo má výhodné smlouvy s dopravci.

Jde vám z toho hlava kolem? Pokud nic z toho nechcete řešit, tak si najměte tiskového produkčního, který veškerou práci ohledně tiskovin vyřeší za vás. 

Přihlaste se k newsletteru